De Sudoku Geschiedenis

Het ontstaan van Sudoku is voor de trouwe fans een fantastisch verhaal om te horen. Op basis van de naam zou je zeggen dat het afkomstig is uit Japan. Niets is echter minder waar, want het spel verscheen voor het eerst in de VS en in Groot-Brittannië. Het werd voor het eerst in de jaren zeventig gepubliceerd in New York door de uitgeverij Dell Magazines. Dell specialiseerde zich in denksportpuzzels en bracht Sudoku aanvankelijk uit in hun magazines onder de naam Number Place.

De Amerikaanse versie

Het is niet helemaal duidelijk wie de moderne Amerikaanse versie van Sudoku heeft ontwikkeld. Volgens sommigen was het Walter Mackey, één van de Dell puzzelmakers, die hiervoor verantwoordelijk was. Anderen geloven dat het Howard Garns was, een 74 jaar oude gepensioneerde architect en freelance puzzelmaker uit Indiana in de VS. Reden om aan te nemen dat het Garns was, was omdat zijn naam altijd voorkwam in het overzicht van puzzelmakers van het tijdschrift Dell Pencil Puzzels en Woordspelletjes die het spel Number place bevatten. Zijn naam ontbrak altijd bij uitgaven zonder dit spel.

De rage bereikt Japan

Het spel bereikte uiteindelijk ook Japan toen een Japanner Number Place in een tijdschrift van Dell tegenkwam. Hij vertaalde de Engelse titel echter op een andere manier: su, dat nummer betekent, en doku, dat alleen, onafhankelijk betekent. Het werd in Japan geïntroduceerd door het blad Nikoli in 1984. De puzzel verscheen in de Monthly Nikolist van april als Suuji wa dokushin ni kagiru. Dit betekent: de cijfers mogen maar één keer voorkomen. Het spel was gelijk een succes in Japan. Dat was ook niet zo vreemd omdat het Japans zich niet zo goed leent voor kruiswoordraadsels. Om die reden zijn puzzels met cijfers daar veel populairder dan die met woorden.

In 1986 steeg de populariteit snel en bracht Nikoli twee verschillende versies uit. Het komt nu voor in tal van Japanse maand- en weekbladen, inclusief het populaire blad Asahi Shimbun. De merknaam Sudoku is in Japan nog steeds eigendom van Nikoli. Alle andere magazines gebruiken daarom een andere naam.

Sudoku en de computer

Het duurde niet lang voordat het populaire spelletje ook op de computer kon worden gespeeld. Zo werd in 1984 DigiHunt uitgebracht voor de Commodore 64 door een bedrijf dat Loadstar/Softdisk Publishing heette. Dankzij deze PC-versie konden mensen van alle leeftijden vanuit hun luie stoel en wanneer ze maar wilden lekker genieten van het spel. Tegenwoordig is het ook overal op internet te vinden en zijn er vele apps voor de tablet en de smartphone.

De moderne Sudoku-rage

De Sudoku bleef maar aan populariteit stijgen en bereikte in 2004 zelfs de status van een ware rage in Japan. De gekte waaide vervolgens ook over naar Nederland via de pagina’s van landelijke nieuwsbladen. Dankzij deze toegenomen populariteit werd het spel ook steeds vaker geanalyseerd en onder de loep genomen. Er werd toen gedacht dat er vrijwel een oneindig aantal oplossingen mogelijk was voor de variant met 9x9 vakjes. In 2005 berekende Professor Felgenhauer echter dat dit aantal lag op 6.670.903.752.021.072.936.960. Hij kwam uit op dit getal met behulp van logische berekeningen. De analyse van het aantal antwoordroosters werd verbeterd door Frazer Jarvis en Ed Russel. Hoeveel antwoordroosters er zijn voor 16x16 versie is nog onbekend.

Het spel is tegenwoordig te vinden in allerlei verschillende kranten en tijdschriften, waaronder de Telegraaf en het AD. Er zijn ook veel puzzelboeken te koop in de winkel en het bedrijf Denksport heeft zelfs een eigen tijdschrift geheel gewijd aan deze fantastische game. Het is zo ontzettend populair dat het spel vandaag de dag over de hele wereld bekend is. Elke maand wordt er maar liefst miljoenen keren op Google naar gezocht. Er zijn dan ook tal van websites die Sudoku online aanbieden, zoals onze website. Hier vind je onder andere dagelijkse puzzels en vele varianten.